Amadeus Active Acoustics
Vi representerar Amadeus Active Acoustics i Sverige, Finland och Norge och tillsammans med akustiker och installationsfirmor tar vi fram lösningar för aktiva akustikanläggningar och surroundljud.
Med systemet kan man enkelt ändra och förlänga efterklangen i ett rum för att vara optimerat för det som framförs på en scen genom ett enkelt knapptryck.
Inbyggt i systemet finns även en modul för objektbaserad panorering - att kunna placera ljudkällor var man vill i rummet.
Läs gärna mer om de två delarna nedan eller kontakta oss för mer information.
Olika stora lokaler
Systemet finns i två storlekar - Amadeus och Amadeus Compact.
Amadeus i sin grund optimerar vi helt efter behov för större projekt - konserthus, utomhusföreställningar, museum eller vad som behövs. Vi arbetar tillsammans med er för att projektet ska bli så bra som det bara går.
Amadeus Compact är ett mindre koncept där vi erbjuder samma funktion till fast pris för mindre lokaler. Det kan vara replokaler, kontor eller andra lokaler upp till 200 kvadratmeter. Med Amadeus Compact får man samma teknologi men förpackad på ett ekonomiskt sätt.
Hör av er så kan vi berätta mer och ta fram en lösning som passar dig!
Aktivt efterklangssystem
Med Amadeus kan man välja vilka tillverkare av utrustning man vill så länge de fyller de tekniska kraven som ställs.
Systemet är ett hybridsystem där man förlänger rummets naturliga klang med en regenerativ teknik och påverkar klangen och energidistributionen med en in-line-del.
Amadeus in-line-system baseras på en 3d-modell av rummet som skapar alla pålagda reflexer i samma tid som de som redan finns i rummet. Man lägger alltså inte på ett annat rums egenskaper ovanpå det befintliga.
Enskilda akustiska parametrar kan påverkas individuellt. Exempelvis C50, C80, G eller EDT.
Det går att ändra densiteten av reflexer i rummet och akustiskt omforma rummet om så önskas. Till exempel kan en lång klang kännas mer naturlig med ett högre tak eller utflyttade väggar.
Den latency som introduceras i DSP, mikrofonförstärkare och liknande kan kompenseras i 3d-modellen.
Surroundljud
Genom en egenutvecklad variant av Wavefield Synthesis - den mest avancerade tekniken som finns för objektbaserat ljud - upplevs positioner korrekt för hela publikytan.
Objektens position styrs via OSC eller Amadeus plugin till valfri DAW. OSC-data kan komma från en mängd olika källor, exempelvis Q-lab, olika trackingsystem eller mixerbord.
Interpolation för fördröjningen till de olika högtalarna som baseras av ljudets rörelse ger mjuka panoreringar.
Storleken på objekt kan ändras.
Virtuella surround-kanaler kan läggas ut för att enkelt kunna ansluta fasta surroundformat som 5.1, 7.1, 9.1.4 och så vidare.
De virtuella surroundkanalerna kan vara så pass många att man kan optimera ett stort system för Dolby Atmos högtalarplaceringar.